Kotelnikov, V. (2007). Small and Medium Enterprisesand ICT. Thailand: United Nations DevelopmentProgramme – Asia-Pacific Development InformationProgramme (UNDP-APDIP) and Asian and PacificTraining Centre for Information and CommunicationTechnology for Development.https://www.unapcict.org/sites/default/files/2018-12/eprimer-sme_0.pdf

Kurnia, S., Choudrie, J., Mahbudur, R. M., y Alzagooul,B. (2015). E-commerce technology adoption: AMalaysian grocery SME retail sector study. BusinessResearch . doi: 10.1016/j.jbusres.2014.12.010

Maswera, T., Dawson, R., y Edwards, J. (2008). E-commerce adoption of travel and tourism organisationsin South Africa, Kenya, Zimbabwe and Uganda”,Telematics and Informatics, 25 (3), 187-200.

Mazon-Olivo, B., Jaramillo, P. M., Romero, H.O.,Aguirre, B. M., Ruiz, C. J., y Eras, L. J. (2018).Modelo de Preparación de las TIC y Adopción de E-commerce en el Sector Comercio (PTACE). RevistaEspacios, 39 (24), 1-20.

Molla, A., y Licker, P. S. (2005). eCommerce adoptionin developing countries: a model and instrument.Information & Management, 42 , 877–899.https://doi.org/10.1016/j.im.2004.09.002

Moodley, S. (2001). Impact of Electronic Commerce onSmall Exporting Firms in the South African WoodenFurniture Manufacturing Sector. Journal ofInformation Technology Impact, 2 (3), 89-104.

Mutula, S., y Brakel, P. (2006). An evaluation of e-readiness assessment tools with respect to informationaccess: Towards and integrated information rich toolInternational. Journal of Information Management,26 (3), 212-223.

OCDE. (2002). OECD small and medium enterpriseoutlook . París: OCDE.

OCDE. (2015). Perspectivas de la OCDE sobre laeconomía digital 2015. París: OCDE.

Olatokun, W., y Kebonye, M. (2010). E-CommerceTechnology Adoption by SMEs in Botswana.International Journal of Emerging Technologies andSociety, 8 (1), 42-56.

Palacios, J., Flores-Roux, E., y García, A. (2013).Diagnóstico del sector TIC en México Conectividad einclusión social para la mejora de la productividad yel crecimiento económico . México: BancoInteramericano de Desarrollo.

Parrales, P. M., Gracia, P. E., Miller, Z. J., y Ponce, C.O. (2017). Lineamientos Estratégicos y ComunicaciónDigital (Primera ed.). Mawil Publicaciones de Ecuador.

Pérez, M., Martínez, A., Carnicer, P. L., y Vela, M. J.(2006). Las TIC en las Pymes: Estudio de resultados yfactores de adopción. Economía Industrial, (360), 93-106.

Piñeiro, C., y Rodríguez, M. (2016). Las TIC comoinductores de competitividad y facilitadores del éxitoempresarial. International Journal of InformationSystems and Software Engineering for Big Companies(IJISEBC), 3 (1), 8-26.

Ponce, F., y Rojas, W. (2010). Promoción y desarrollode las TIC en América Latina. Proceedings of the 4thACORN-REDECOM Conference, 1 (1), 1-14.

Rahayu, R., y Day, J. (2015). Determinant Factors of E-commerce Adoption by SMEs in Developing Country:Evidence from Indonesia. Procedia – Social andBehavioral Sciences, 195 , 142-150.https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.06.423

Ríos Manríquez, M., Ferrer Guerra, J., y SánchezFernández, M. D.

43

Vol. 7, núm. 21 / septiembre – diciembre del 2022