economía y vida de cualquier país, debido a susdiferentes usos y manejos se ha vuelto un recursoapreciado y que va escaseando a través del tiempo, apesar de su naturaleza renovable, de ahí la importanciade cuidarlo y gestionarlo adecuadamente. El presenteestudio busca incentivar la CVC en las empresas, sobretodo las MiPymes que suman más del 90% en México, yque representan el 2% del consumo de agua junto a lageneración de energía (industria autoabastecida) a partirconocer el impacto en la gestión del este importanterecurso. Para lograr tal objetivo se realizó el cálculo dela huella hídrica en una pequeña empresa cuyo giro es ellavado de vehículos que se ubica en la ciudad deDurango, en México, en el periodo diciembre a enero de2020. Los resultados obtenidos muestran que su huellahídrica directa es de 1,415 m 3 , mientras que su huellaindirecta (generación de energía) es de 211.94 m 3 , por loque la huella hídrica es de 1,627 m 3 . También se observaque el mayor consumo (978 m 3) se genera en la etapa delavado del proceso, representando el 69% del consumodirecto de agua, al traducir estos números en dinerorepresenta actualmente para la empresa más de $100,000anuales. Se espera que esta cifras muestren de maneraclara la importancia de generar e implementar proyectosen el corto plazo que reduzca la huella hídrica y almismo tiempo que les permitan disminuir costos,aumentando la productividad de la cadena de valor, locual impacta en la conservación del medio ambiente,creando valor compartido.

Palabras clave : autolavado, huella hídrica, microempresas, creación de valor compartido.

with the interests of the company, on the contrary, it isimportant to understand the profound relationship thatexists between the two. The possibilities of thisparadigm shift in organizations, from a defensiveposture and fragmented to an integrative and positiveone, will bring benefits to society and companies, in thisway premise arises the concept of Value CreationShared (CVC), when a company uses its resources,talents, experience in those problems that youunderstand and are interested in, you can achieve arelevant social impact. Porter and Kramer (2011)ensures that one of the forms of CVC is through theredefinition of productivity in the value chain, the whichaffects many social issues, including the Watermanagement.

Water is considered an essential resource in theeconomy and life of any country, due to its different usesand handling has become a resource appreciated andthat is becoming scarce over time, despite its renewablenature, hence the importance care for and manage itproperly. The present study seeks to encourage CVC incompanies, especially all the MiPymes that add up tomore than 90% in Mexico, and which represent 2% ofwater consumption together with the power generation(self-sufficient industry) from know the impact on themanagement of this important resource. To achieve thisobjective, the calculation of the water footprint in asmall business whose line of business is vehicle washlocated in the city of Durango, in Mexico, in the periodDecember to January 2020. The results obtained showthat its footprint direct water is 1,415 m3, while itsfootprint indirect (power generation) is 211.94 m3, sothat the water footprint is 1,627 m3. It is also observedthat the highest consumption (978 m3) is generated inthe stage of process washing, representing 69% ofconsumption straight from water, by translating these

Abstract

The economic success of companies today alsodepends on its social impact. The latter does not conflict

Arce Quiñones, N. G., y Hernández Vela, H.

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Vol. 7, núm. 21 / septiembre – diciembre del 2022