Quality in the service of the hotel reception department of Hermosillo, Sonora, México

Authors

  • Sara Ruíz Iduma Universidad de Sonora
  • Ivone Edith Ochoa Medina Universidad de Sonora
  • Zaid Bernal Ruiz Maestro en Educación basado en competencias.

DOI:

https://doi.org/10.36791/tcg.v0i6.18

Keywords:

Job Skills, Quality of service, Hotel, Tourism, Guests

Abstract

The research studies the occupational profiles of the tourism sector in Hermosillo, Sonora, specifically analyzes the competencies of the receptionist of the top ten hotels in the city, with the purpose of determining the quality of the service based on behavioral and technical attitudes in their performance, such as the quality standards, the verbal and non-verbal communication that the receptionist projects, handling of complaints, assignment of rooms and departure of the guest. The methodology used is based on two instruments, a questionnaire and work experiences of one of the authors. The findings have concluded an efficient management of competencies regarding the quality of customer service.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLES, M. A. (2004). Dirección estratégica de recursos humanos: gestión por competencias. México: Ediciones Granica S.A. de C.V.

BÁEZ CASILLAS, S. (2005). Hotelería. México: Compañía editorial Continental.

BLANCO, A. P. (2007). Trabajadores competentes: Introducción y reflexiones sobre la gestión de recursos humanos por competencias. Madrid: ESIC Editorial.

BUNK, G. (1994). La trasmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento de profesionales en la RFA. Revista Europea CEDEFOP, 8-14.

BUNKART, A. J. (1981). Turismo: Pasado, presente y futuro. Londres: Heinemann.

DEL POZO, F. J. (2012). Competencias profesionales: Herramientas de evaluación; el portafolios, la rúbrica y las pruebas situacionales. Madrid: Narcea Ediciones.

GOBIERNO DEL ESTADO DE SONORA. (2012). V Informe de Gobierno. Hermosillo: Gobierno del Estado de Sonora.

HERNÁNDEZ SAMPIERI, ROBERTO. (2006). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

HERNÁNDEZ, B. (2010). Formación Universitaria de Turismo en el Estado Bolivar. Tesis Doctoral. Venezuela: Decanato de Investigación y Postgrado de la Universidad Fermin Toro. Pag. 32 & 48.

INEGI. (28 de abril de 2016). INEGI. Recuperado el 28 de abril 2016 de 2016, de www.inegi.gob.mx: www.inegi.gob.mx

LILLO, A. R., & SEVILLA, M. (2006). Un Marco de Análisis del Capital Humano en Turismo. . Madrid, España.: Universidad de Alicante. Dpto. Análisis Económico y Aplicado. Pag. 4, 6 y 15.

PADILLA, O. D. (2007). El Turismo, Fenómeno Social. Lima, Perú.

SAGI VELA, G. L. (2004). Gestión por competencias: El reto compartido del crecimiento personal y de la organización. Madrid: ESIC.

SARACHO, J. M. (2005). Un modelo general de gestión por competencias. Modelos y metodologías para la identificación y construcción de competencias. Santiago de Chile: RIL.

SECRETARÍA DE TURISMO. (2009). Estrategia para el fortalecimiento del capital humano del sector con base en las competencias de las personas. México: SECTUR.

SECTUR. (2014). Agenda de compatitividad de los destinos turísticos de México. México: SECTUR.

SEP. (2009). Estrategia para el Fortalecimiento del Capital Humano del Sector, con base en las Competencias de las Personas. Sector Turismo. En CONOCER, Sector Turismo (pág. 38). México: SEP.

SEP. (2012). COMPETENCIAS DE PERSONAS Y PERFILES OCUPACIONALES DEL SECTOR TURISMO Y RESTAURANTERO. En CONOCER, COMPETENCIA DE PERSONAS Y PERFILES OCUPACIONALES: SECTOR OFICIOS (pág. 113). México: SEP.

GOBIERNO DEL ESTADO DE SONORA (2002). "V Informe de Gobierno del Gobernador Armando Lopez Nogales". Pag. 21. Hermosillo, Sonora.

TURISMO., O. M. (2001). Definiciones extraídas textualmente del glosario básico de la OMT. .: OMT.

VARGAS, F, CASANOVA, F. Y MONTANARO, L. (25 de abril de 2016). El enfoque de competencia laboral; manual de formación. Obtenido de http://www.oitcinterfor.org/: http://www.oitcinterfor.org/publicaci%C3%B3n/enfoque-competencia-laboral-manual-formaci%C3%B3n

VASQUEZ, M. (2010). La formación de las competencias de los alumnos de licenciatura en turismo del IPN respecto a los hoteles de la Zona Metropolitana. México, D.F.: Instituto Politecnico Nacional, Pag. 8 y 36.

WESSELINK Y OTROS. (Num. 60 2012). Modelo de evaluación por competencias a través de un sistema de gestión de aprendizajes. Revista Iberoamericana de Educación, 51-62. DOI: https://doi.org/10.35362/rie600443

Published

2017-12-31

How to Cite

Ruíz Iduma, S., Ochoa Medina, I. E., & Bernal Ruiz, Z. (2017). Quality in the service of the hotel reception department of Hermosillo, Sonora, México. TRASCENDER, CONTABILIDAD Y GESTIÓN, (6), 29–44. https://doi.org/10.36791/tcg.v0i6.18

Issue

Section

Investigation Reports

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.