Organizational communication climate in small and medium enterprises

Authors

  • Diana Elizabeth Hernández Ochoa Licenciada en Mercadotecnia. Maestra en Administración. Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Gabriela Citlalli López Torres Licenciada en Ingeniería Industrial. Doctora en Administración de Negocios. Jefa del Departamento de Intercambio Académico y Becas de la Universidad Autónoma de Aguascalientes.

DOI:

https://doi.org/10.36791/tcg.v10i0.56

Keywords:

Organizational communication, Small and medium enterprises (SMEs), Organizational communication climate

Abstract

Currently, organizational communication (OC) is studied from a theoretical point of view, it is also considered as an essential element for progress and improvement resulting in a strong, active and efficient communication system. The purpose of the OC is to ensure the members of the organization interact in a relevant manner that allows the beneficial exchange of ideas and opinions that contribute to the success of the organization. It is also observed that the existence of an organizational communication climate (OCC) favors the feeling of support and trust among the members of the organization, besides cultivating the communication process in a way that is bidirectional and every idea is considered during the taking of decisions, thus developing the commitment to achieve high performance objectives.
After the construction of the literature review, a methodology was used to observe the means of the responses granted by the managers of small and medium enterprises (SMEs) dedicated to manufacturing, construction, commerce and services in Aguascalientes state, using an instrument to assess the OCC. The results show that the use of organizational communication perceived by SME managers is medium to medium high, showing the possibility of improving the environment in which information is transmitted within the organization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Consulta general
-Al-Kahtani, N. S. y Allam, Z. (2015). Communication Climate as Predictor of Role Conflict among Subordinate Staff of Salman bin Abdulaziz University. Asian Social Science, 11(12), 248-257. doi:10.5539/ass.v11n12p248
-Arévalo Martínez, R. I., Guillén Ojeda, G., Espinosa Velázquez, S., Martínez Méndez, G. Minor Montes, M., Montoya Robles, M. d. J., … Zermeño Espinosa, M. E. (2017). La Comunicación para las Organizaciones en México. Evolución, Teoría y Práctica (T. H. México, Ed.). Ciudad de México: Investigaciones y Estudios Superiores, S.C. Universidad Anáhuac, México.
-Blay Arraes, R., Benlloch Osuna, M. T. y Sanahuja Peris, G. (2013). La percepción sobre la función de la comunicación corporativa en los sectores tradicionales. Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 2, 295. doi:10.5209/revPEPU.2013.v7.n2.46179
-Dahnke, G. L. y Clatterbuck, G. W. (1990). Human Communication: Theory and Research. Belmont, CA. Wadsworth Publishing Co.
-Dennis, H. S. (1975). The construction of a managerial communication climate inventory for use in complex organizations [conferencia] International Communication Association Convention. Chicago.
-Ezema, I. J. (2010). Competencies for successful knowledge management applications in Nigerian academic libraries. Journal of Library and Information Science, 2(December), 184-198. doi: https://doi.org/10.5897/IJLIS2016.0677 -----.Fernández, C. (1997). La Comunicación en las organizaciones, México: Trillas. -.Fontalvo Herrera, T. J., Quejada, R. y Puello Payares, J. G. (2011). La gestión del conocimiento y los procesos de mejoramiento. Dimensión empresarial, 9(1), 80-87.
-Gibb, J. (1961). Defensive and Support Communication. Journal of Communicatons, 11, 141-148.
-Hassan Abu, B. y Che Su, M. (2013). Organizational communication in Malaysia organizations: Incorporating cultural values in communication scale. Corporate Communications: An International Journal, 18(1), 87-109. doi:10.1108/13563281311294146
-Hassan, B., Maqsood, A. y Raiz, M. N. (2011). Relationship between organizational communication climate and interpersonal conflict management styles. Paquistan Journal of Psychology, 42(2), 23-40.
-Hernández García, D. (2010). El clima de comunicación: La percepción individual y compartida de las políticas y prácticas de comunicación organizacional. Facultad de Comunicaciones, Universidad de Antioquia.
-Lings, I. N. y Greenley, G. E. (2005). Measuring Internal Market Orientation. Journal of Service Research, 7(3), 290-305. doi:10.1177/1094670504271154
-Moreno Cano, A., Arbeáez Luna, S. A. y Calderón Dávila, L. C. (2014). Implementación de herramientas de comunicación interna con generadoras de cambios en las Pymes. Razón y palabra, 88.
-Phillips, N. y Brown, J. L. (1993). Analyzing Communication in and around Organizations: A Critical Hermeneutic Approach. The Academy of Management Journal, 36(6), 1547-1576. doi:10.2307/256821
-Noknoi, C., Boripunt, W. y Ngowsiri, S. (2011). Organisational Communication for Becoming an Autonomous University: The Case of Thansin University. International Journal of Interdisciplinary Social Sciences, 6(2), 155-166. doi:10.18848/1831882/CGP/v06i02/52023 Nonaka, I. (1999). The dynamics of knowledge creation. In The Knowledge Advantage: 14 Visionaries Define Marketplace Success in the New Economy, R. Ruggles and D. Holtshouse (eds.). Dover, NH: Capstone.
-Nosnik, A. (1990). Las tres 'íes' de la comunicación organizacional. Alta Dirección, 2(5:46), SeptiembreOctubre.
-Nosnik, A. (1996). Comunicación y gestión organizacional. Bucaramanga: Universidad Autónoma de Bucaramanga.
-Nosnik, A. (1998). ¿Por qué la comunicación es relevante en la empresa? En Rebeil Corella María Antonieta y Celia RuizSandoval Reséndiz- (Coordinadoras), El poder de la comunicación en las organizaciones. México: Plaza y Valdés editores / Universidad Iberoamericana, 75-92.
-Nosnik, A. (2000). ¿Porqué la comunicación es relevante en la empresa? En Rebeil Corella María Antonieta y Celia RuizSandoval Reséndiz (Coordinadoras), El poder de la comunicación en las organizaciones. México: Plaza y Valdés editores / Universidad Iberoamericana, 75-92.
-Pace, R. W. (1983). Organizational Communication: Foundations for Human Resource Development. Englewood Cliffs, NJ. Prentice-Hall. P
-Pace, W. y Faules, D. F. (1993). Organizational Communication (P. Hall Ed. 3rd. Edition ed.). New Jersey, USA: Prentice Hall.
-Pérez Castillo, J. G. (2000). La aplicación de modelos de comunicación en las organizaciones en Rebeil Corella, María Antonieta y Sandoval Reséndiz, Celia Ruiz (Coordinadoras). El poder de la comunicación en las organizaciones. México: Plaza y Valdés editores / Universidad Iberoamericana, (93- 124).
-Peterson, D. y Pace, W. (1976). Communication climate and Organizational satisfaction. Dalam Pace, W. R. y Faules, D. F. (1994) Organizational Communication. 3rd. Edition. Pp. 107-110. Prentice Hall. New Jersey. -
-Rebeil, M. (2006). Comunicación estratégica en las organizaciones. México: Trillas.
-Redding, W. C. (1972). Communication within the Organization: An Interpretative Review of Theory and Research. New York: Industrial Communication Council. Roberts, K. H. y O’Reilly, C. A. (1975). Measuring organizational communication. Journal of Applied Psychology, 59, 321-326. doi:http://doi.org/10.1037/h0036660 -
-Robertson, E. (2003). How to use a communication climate model. A case for leaders to improve the communication climate in organizations. Social Communication Management, 7(2), 8-32.
-Sager, K. L. (2015). Looking down from above: Measuring downward maintenance communication and exploring Theory X/Y assumptions as determinants of its expression. Journal of Work and Organizational Psychology, 31(1), 41-50. doi:10.1016/j.rpto.2015.02.003
-Soria Romo, R. (2008). Comunicación organizacional: un modelo aplicable a la microempresa. Teorías, Enfoques y Aplicaciones en las Ciencias Sociales, 1(1), 18. -Tu, Q., Vonderembse, M. A., Ragu-Nathan, T. S. y Sharkey, T. W. (2006). Absorptive capacity: Enhancing the assimilation of time-based manufacturing practices. Journal of Operation Management, 24(5), 692-710. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.jom.2005.05.004
-Weihrich. H. y Koontz, H. (1993). Menedžment. Zagreb: Mate.


Páginas web
-Acero, Y., Echeverri, L. M., Lizarazo, S., Quevedo, A. J. y Sanabria, B. Escala de clima organizacional. [Consultado el 11 de mayo de 2018]. Santa Fé de Bogotá, Colombia: Fundación Universitaria Konrad Lorenz. Disponible en http://www. monografias.com/trabajos35/escala-climaorganizacional/escala-clima-organizacional.shtml
-Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas (DENUE). (2018). Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Recuperado de http://www.beta.inegi.org.mx/app/mapa/denue/
-Hernández Calzada, M. A., Mendoza Moheno, J. y Taberno Urbieta, C. (2009). La antigüedad de las pequeñas y medianas empresas y su relación con la competitividad. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, Hidalgo, México. Recuperado de https://www.uaeh.edu.mx/investigacion/productos/379 0/ -
-Nosnik, A. (2003). Comunicación productiva: un nuevo enfoque teórico. Razón y Palabra, núm. 34, Año 8. México, pp. 1-12. Recuperado de http://www.cem.itesm.mx/dacs/publicaciones/logos/anteriores/n56/ecasares.html
-Perlow, L. A. y Williams, S. (2003). Is silence killing your company? Harvard Business Review, 81(5), 5258. Recuperado de https://hbr.org/2003/05/is-silencekilling-your-company
-Segovia Pérez, M. (1999). El correo electrónico y la comunicación en las organizaciones formales. (Doctorado), Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de http://eprints.ucm.es/5216/ Repositorio de la producción académica en abierto de la UCM database.
-Varona, F. (1991). Communication Satisfaction and Organizational Commitment: A study in three Guatemalan organizations. (Ph.D. Dissertation), University of Kansas, United States of America. Recuperado de http://hdl.handle.net/1808/7798

Published

2019-04-30

How to Cite

Hernández Ochoa, D. E., & López Torres, G. C. (2019). Organizational communication climate in small and medium enterprises. TRASCENDER, CONTABILIDAD Y GESTIÓN, (10), 2–23. https://doi.org/10.36791/tcg.v10i0.56

Issue

Section

Investigation Reports

Metrics