CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY IN THE PYME´S
DOI:
https://doi.org/10.36791/tcg.v0i3.41Keywords:
Corporate social resposability, PYMES, Socially responsible companyAbstract
Companies today know that success depends not only on the obtaining of utilities, but is required to contribute with all those involved in them to make them more competitive and cope with the changes of today's globalized markets. The research work is performed under a methodological approach of crosscutting, taking as a reference the PyME´s that currently apply CSR and which are affiliated to CANACINTRA in Hermosillo, Sonora. The objective of this research is to know whether the policies and practices of CSR influence success of their businesses. The results show that, for the majority of the participants, CSR is to improve the quality of life for staff and the contribution to the society. However, their actions are mainly aimed towards the treatment and image to the customer, in order to sell more. There are few that referred to the care and preservation of the environment or the subject of philanthropy. In any of the companies met the full concept, so not may call themselves socially responsible in the broad and strict sense of its meaning.
Downloads
References
BARROSO, F. (2008, febrero). Ganancia máxima o ganancia óptima, Desarrollo Empresarial. Año XI, núm. 110, pp. 35–38.
BOWEN, H. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York, Estados Unidos: Harper & Row.
CARROLL, A., & SHABANA, K. (2010). The business case for corporate social responsibility: a review of concepts, research and practice. International Journal of Management Reviews, 12 (1), 85-105.
Comisión de las Comunidades Europeas (CCE). (2001). Libro Verde: Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. Bruselas, Bélgica: Comisión de las Comunidades Europeas (CCE).
CORREA, M., G. GALLOPIN Y G. NÚÑEZ (2005). Medir para gestionar la RSC, Harvard Business Review. Vol. 83, núm. 8, pp. 51–58.
MEDINA, L.M. (2006). La responsabilidad social de la empresa, Ponencia presentada en el X Congreso Anual de la Academia de Ciencias Administrativas A.C. (ACACIA). Universidad Autónoma de San Luis Potosí. San Luis Potosí.
MELLADO, C. (2009). Responsabilidad Social Empresarial en las Pequeñas y Medianas Empresas latinoamericanas Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. XV, núm. 1, pp. 24-33.
PORTER, M. E. Y KRAMER, M. R. (2006). Estrategia y sociedad. Harvard Business Review, 84 (12), 42-56.
PORTO, N. Y J. CASTROMÁN (2006). Responsabilidad social: un análisis de la situación actual en México y España, Contaduría y Administración, Núm. 220, pp. 67–87.
RAUFFLET, E. (2010). Responsabilidad de las empresas y desarrollo sostenible. Cuadernos de Administración, Universidad del Valle, 26 (43), 23-32.
ROCHLIN, S. (2005). Llevar la responsabilidad corporativa al ADN de su empresa, Harvard Review, Vol. 83, núm. 8, pp 31–38.
ROMÁN, Y; SÁNCHEZ, Y; CORREA, J; Y OLARTE, O. (2008). Responsabilidad social y balance social en organizaciones colombianas. Medellín: Editorial Universidad de Medellín, Fundación Universitaria Luis Amigó.
SÁNCHEZ, L.A., PLACENCIA, M. Y PEDROZA, A. (2007). Diagnóstico exploratorio del nivel de responsabilidad social empresarial percibido por las empresas involucradas en el biocluster de occidente, Ponencia presentada en el XI Congreso Anual de la Academia de Ciencias Administrativas A.C. (ACACIA). Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Oriente (ITESO), Guadalajara, Jalisco.
SOLANO, D. (2005). Responsabilidad Social Corporativa: Qué se hace y qué debe hacerse. Universidad ESAN (Perú). Cuad. Difus. 10 (18-19),
VERDUZCO, A. (2006). Responsabilidad social empresarial: de la dimensión corporativa a la personal. The Anahuac Journal, 6, 1, 100-111.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Leticia del Carmen Encinas Meléndrez, María Lizett Zolano Sánchez, Martín Guillermo Durán Acosta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La Revista Trascender, Contabilidad y Gestión se compromete a asegurar la confidencialidad y privacidad dela información personal que se capture en éste sistema de conformidad con los lienamientos editoriales de la Universidad de Sonora
La información será utilizada únicamente para fines editoriales, académicos y de investigación, notificándose de forma directa al usuario registrado en el sistema, con el alcance que el usuario establezca al momento de su registro.