Intellectual capital of a higher education institution: Perception of teachers

Authors

  • administrador administrador Universidad de Sonora
  • María Edith Balderas Huerta Universidad Autónoma de San Luis Potosí.
  • Héctor López Gama Universidad Autónoma de San Luis Potosí

DOI:

https://doi.org/10.36791/tcg.v8i24.222

Keywords:

Intellectual Capital, human capital, structural capital, relational capital

Abstract

In study analyzes and reflects on the management of intellectual capital and the leading role in organizational competitiveness. A series of contributions are presented, in which perspectives on the analysis, measurement and implementation of intellectual capital models in organizational contexts are shared. The objective is to determine the components of intellectual capital in a Higher Education Institutions (HEI) in order to measure and value the intangible resources it possesses. The study adheres to the quantitative, descriptive, correlational, and cross sectional method. For the purposes of this study, the unit of analysis was made up of 102 teachers, with the participation of 80%, to whom an instrument was applied to evaluate intellectual capital. The measurement was carried out under a five-point Likert scale and made up of three dimensions, human capital, structural capital and relational capital. For the analysis of the results, statistical averages and bivariate analysis tests were established, which allowed us to analyze the teacher's perception of the components of intellectual capital. It was possible to show the relationship that exists between its dimensions.

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Author Biographies

administrador administrador, Universidad de Sonora

Doctor en Ciencias Administrativas por el Instituto Universitario Veracruzano, Maestro en Administración y Licenciado en Administración por la Unidad Académica Multidisciplinaria Zona Media/Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Docente y asistente administrativo en la UAMZM de la UASLP. Rioverde, San Luis Potosí, México. Correo: david.gonzalez@uaslp.mx. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8902-1681.

María Edith Balderas Huerta, Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

 Doctora, Maestra y Licenciada en Administración por la Unidad Académica Multidisciplinaria Zona Media dela Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Coordinadora de la Licenciatura en Administración, Docente y Asistente administrativo en la UAMZM de la UASLP, Rioverde, San Luis Potosí, México. Correo: edith.balderas@uaslp.mx; edithbalderas@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0502-8497.

Héctor López Gama, Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Doctor en Educación por Nova Southeastern University, Maestro en Administración y Contador Público por la Unidad Académica Multidisciplinaria Zona Media/Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Director y Profesor Investigador de Tiempo Completo de la UAMZM de la UASLP, Rioverde, San Luis Potosí, México. Correo: hlopez@uaslp.mx. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3458-6535

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Capital intelectual de una institución de educación superior:  Percepción docente

Published

2023-09-01

How to Cite

administrador, administrador, Balderas Huerta, M. E. ., & López Gama, H. (2023). Intellectual capital of a higher education institution: Perception of teachers. TRASCENDER, CONTABILIDAD Y GESTIÓN, 8(24), 26–46. https://doi.org/10.36791/tcg.v8i24.222

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