Generational intelligence in an IES: Educational Marketing Strategies

Authors

  • Sandra Natalia Ceja Romay Universidad de Sonora
  • Luis Armando Vázquez González Tecnológico Nacional de México Campus Coatzacoalcos, Veracruz, México
  • Esteban Pacheco López Tecnológico Nacional de México Campus Coatzacoalcos, Veracruz, México

DOI:

https://doi.org/10.36791/tcg.v9i25.248

Keywords:

Marketing, education analysis and trends

Abstract

The evolution of generations in a university educational context allows us to identify the inherent characteristics of young people; traditions, ideologies, communication, habits and the inclusion of technology and digitalization in daily activities. For this study, the methodology based on documentary research was used, the main databases used as a reference in the search for information stand out; Scielo, Redalyc and Dialnet, respectively. Its objective is to analyze generational intelligence as a resource for the design of educational marketing strategies in Higher Education Institutions of the National Technological System of Mexico, with the purpose of generating knowledge and contributions to the discipline. The main conclusions are that the IES belonging to the TECNM System must design educational marketing strategies taking into consideration generational intelligence in knowledge of the context, the market, emotional intelligence, the identification of needs and trends, the use of technology, digitalization, modernization, the use of social networks, transculturation, diversity, social causes, identity with the institutional brand and trust, of university students who make up generation Z in an educational context academic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Natalia Ceja Romay, Universidad de Sonora

Maestra en Ciencias Administrativas. Profesora de la División de la carrera en Ing. En Administración del
Tecnológico Nacional de México Campus Coatzacoalcos, Veracruz, México. Correo: scejar@itesco.edu.mx. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9052-9474.

Luis Armando Vázquez González, Tecnológico Nacional de México Campus Coatzacoalcos, Veracruz, México

Maestrante en Ciencias Administrativas. Profesor de Tiempo Completo de la División de la carrera en Ing. Mecánica del Tecnológico Nacional de México Campus Coatzacoalcos, Veracruz, México. Correo: lvazquezg@itesco.edu.mx. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5765-5559

Esteban Pacheco López, Tecnológico Nacional de México Campus Coatzacoalcos, Veracruz, México

Maestrante en Ciencias Administrativas. Profesor de Tiempo Completo de la División de la carrera en Ing. Mecánica del Tecnológico Nacional de México Campus Coatzacoalcos, Veracruz, México. Correo: epachecol@itesco.edu.mx. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5852-3697.

References

Acosta Faneite, S. F. (2023). Los paradigmas de investigación en las Ciencias Sociales: Capítulo 4. Calidad de la educación superior: gestión estratégica, formación integral y soporte institucional. (pp. 60–79). Editorial Idicap Pacífico. https://doi.org/10.53595/eip.007.2023.ch.4 DOI: https://doi.org/10.53595/eip.007.2023.ch.4

Arriaga, O. G., y Lara, P. C. (2023). La innovación en la

educación superior y sus retos a partir del COVID-19.

Revista Educación, 1-14. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51979 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51979

Ayala , P., y Haro, G. (2024). Desafíos Estratégicos del Tecnológico Nacional de México (TecNM) en el Uso de la Inteligencia Artificial en sus Procesos. Estudios Y Perspectivas Revista Científica Y Académica, 4(1), 2350 2380. https://doi.org/10.61384/r.c.a.v4i1.185. DOI: https://doi.org/10.61384/r.c.a..v4i1.185

Saenz, A., Contreras, F., y Marañón, F. (2022).

Representación del Millennial en Latinoamérica. Elementos preliminares que definen a una generación. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (97), 154-171.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8626995

Barbery, D., López, J., Cantos, I., y Carrera, F. (2019). Cómo

se diferencian las marcas de snacks. Un análisis intergeneracional del valor de marca. Revista Espacios, 40(24). http://es.revistaespacios.com/a19v40n24/19402416.html

Bravo, C. (2020). Estrategia de marketing relacional para

lograr la fidelización de los estudiantes de artes y

diseño gráfico empresarial de una Universidad. Revista científica institucional ZHOECOEN, 12(3), 334–347. https://doi.org/10.26495/tzh.v12i3.1331 DOI: https://doi.org/10.26495/tzh.v12i3.1331

La inteligencia generacional en las IES: Estrategias de  Marketing educativo

Published

2024-04-30

How to Cite

Ceja Romay, S. N., Vázquez González, L. A., & Pacheco López, E. (2024). Generational intelligence in an IES: Educational Marketing Strategies. TRASCENDER, CONTABILIDAD Y GESTIÓN, 9(25), 90–111. https://doi.org/10.36791/tcg.v9i25.248

Metrics