Evaluation of Business Management Engineering entrepreneurship program at Tecnológico Superior de El Mante
DOI:
https://doi.org/10.36791/tcg.v0i17.100Keywords:
Teaching, Entrepreneurship, Methods, Programs, ManagementAbstract
In an exploratory and descriptive work of transversal type, it was sought to recognize activities that promote entrepreneurship in Business Management Engineering´ students, offered since 2009 by a regional institute at Tecnológico Nacional de México; via a bibliometric analysis using different scientific databases, recent studies were found exclusively referring to the following topics: “entrepreneurship activities”, “entrepreneurship methodologies” and “entrepreneurship programs”; the phenomenon was analyzed from the General Theory of Systems using the
systemic-structural-functional documentary method and qualitative analysis techniques as nominal group to identify the graduate profile´s entrepreneurial competences, as well as activities that promote entrepreneurship in students; the result allows to identify two entrepreneurial competencies and the
activities that promote it. It is concluded about insufficiency of the activities included in ITSMante entrepreneurial program to build such profile sought in BME students, as well as proposals to improve the program.
Downloads
References
Ács, Z. J., Szerb, L., Lafuente, E., y Márkus, G. (2020). The Global Entrepreneurship Index 2019. The Global Entrepreneurship and Development Institute. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-03279-1
Almanza Jiménez, R., y Vargas-Hernández, J.G. (2015). Las Competencias Profesionales y su relación con la empleabilidad de los Ingenieros en Gestión Empresarial egresados del ITLAC. Revista Electrónica Gestión de las Personas y Tecnología, 8(22), 17-28.
Bedoya Villa, M. A., y Arango Alzate, B. (2017). Orientación Emprendedora, Recursos y Capacidades: Una Revisión de su Marco Conceptual para la Innovación. Espacios, 38, 11-29.
Carlos Ornelas, C. E., Contreras González, L. E., Silva Olvera, M. A., y Liquidano Rodríguez, M. C. (2015). El Espíritu Emprendedor y un Factor que Influencia su Desarrollo Temprano. Conciencia Tecnológica, 49, 46-51.
De la Torre Cruz, T., Luis Rico, I., Escolar Llamazares, C., Palmero Cámara, C., y Jiménez Eguizábal, A. (2016). La figura del profesor como agente de cambio en la configuración de la competencia emprendedora. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 86, 131-144.
Estrada de la Cruz, M., Mira Solves, I., y Gómez Gras, J. M. (2016). El entorno universitario como generador de capacidades emprendedoras: un análisis de percepciones. En M. T. Tortosa Ybáñez, S. Grau Company y J. D. Álvarez Teruel (Eds.), Investigación, innovación y enseñanza universitaria, enfoques pluridisciplinares (pp. 2926-2946). Instituto de Ciencias de la Educación (ICE) Universidad de Alicante.
Fernández Macas, H., e Iglesias León, M. (2016). Análisis de la integración de teoría y la práctica de la disciplina deadministración de operaciones en la formación de administradores de empresas, reflexión desde lo académico y laboral. Revista Universidad y Sociedad, 8(1), 50-58.
Fuentes García, F. J., y Sánchez Cañizares, S. M. (2010). Análisis del perfil emprendedor: una perspectiva de género. Estudios de Economía Aplicada, 28(3), 1-27. DOI: https://doi.org/10.25115/eea.v28i3.4752
Garzozi, R., Messina, M., Moncada, C., Ochoa, J., Ilabel, G., y Zambrano, R. (2014). Planes de Negocios para Emprendedores (1a ed.). Iniciativa Latinoamericana de Libros de Texto Abiertos (LATIn).
Guerrero, M., y Urbano, D. (2012). Transferencia de conocimiento y tecnología. Mejores prácticas en las universidades emprendedoras españolas. Gestión y Política Pública XXI, 107-139.
Herrera Guerra, C. E., y Montoya Restrepo, L. A. (2013). El emprendedor: una aproximación a su definición y caracterización. Revista Punto de Vista, IV(7), 7-30. DOI: https://doi.org/10.15765/pdv.v4i7.441
Il Sung Park, S., y Duarte Masi, S. (2015). El perfil del emprendedor y los estudios relacionados a los emprendedores Iberoamericanos. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 11(2), 298-314 DOI: https://doi.org/10.18004/riics.2015.diciembre.291-314
Leite, E., Correia, E., Sánchez-Fernández, M., y Leite, E. (2015). El espíritu emprendedor: condicionantes para la innovación. HOLOS, Año 31, 5, 278-291. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2015.2896
Marulanda Valencia, F. Á., Montoya Restrepo, I. A., y Vélez Restrepo, J. M. (2014). Aportes teóricos y empíricos al estudio del emprendedor. Cuadernos de Administración, 30(51), 89-99. DOI: https://doi.org/10.25100/cdea.v30i51.46
Moreno Zacarías, H. M., Espíritu Olmos, R., y Priego Huertas, H. (2013). La presencia de las aptitudes emprendedoras en las Universidades públicas de México. En J. Sánchez Gutiérrez (Ed.), La arquitectura financiera en las organizaciones para la competitividad (pp. 1711-1729). Red Internacional de Investigadores en Competitividad.
Moriano León, J. A., Palací Descals, F. J., y Morales Domínguez, J. F. (2006). El perfil psicosocial del emprendedor universitario. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 75-99.
Orozco Triana, J. A., Parra Bernal, L. D., Ruíz Arias, C. L., y Matíz Bulla, F. J. (2016). Acompañamiento a emprendedores en la Universidad EAN: Del modelo IN3 a EAN Impacta –2011-2016–. Revista Escuela de Administración y Negocios, 81, 45-74. DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1553
Páez, M. (2013). Estudio de Vinculación Empresas-IES. Síntesis Ejecutiva. Alianza FIIDEM AC.
Paños Castro, J. (2017). Educación emprendedora y metodologías activas para su fomento. Revista electrónica interuniversitaria para la formación del profesorado, 33-48. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.20.3.272221
Peña Calvo, J., Cárdenas Gutiérrez, A., Rodríguez Martín, A., y Sánchez Lissen, E. (2015). La cultura emprendedora como objetivo educativo: marco general y estado de la cuestión. En L. Núñez Cubero (Ed.), Cultura emprendedora y educación (pp. 19-59). Editorial Universidad de Sevilla.
Rodríguez Jiménez, A., y Pérez Jacinto, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y construcción del conocimiento. Revista Escuela de Administración y Negocios, 82, 179-200. DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647
Rueda Sampedro, I., Fernández-Laviada, A., y Herrero Crespo, Á. (2013). Aplicación de la teoría de la acción razonada al ámbito emprendedor en un contexto universitario. Investigaciones Regionales, 26, 141-158.
Sánchez García, J. C., Ward, A., Hernández, B., y Florez, J. L. (2017). Educación emprendedora: Estado del arte. Propósitos y Representaciones, 5(2), 401-437. DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n2.190
Sánchez–García, J. C., y Hernández–Sánchez, B. R. (2016). Influencia del Programa Emprendedor Universitario (PREU) parala mejora de la actitud emprendedora. Pampa, 13, 55-75. DOI: https://doi.org/10.14409/pampa.v0i13.5906
Sánchez Rodríguez, S., Hernández Herrera, C. A., y Jiménez García, M. (2016). Análisis de la percepción sobre iniciativa empresarial y el espíritu emprendedor en estudiantes de un tecnológico federal. Acta Universitaria, 26(6), 70-82. DOI: https://doi.org/10.15174/au.2016.1016
Sobrado Fernández, L., y Fernández Rey, E. (2010). Competencias emprendedoras y desarrollo del espíritu empresarial en los centros educativos. Educación XX1, 13(1), 15-38. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.13.1.275
Tecnológico Nacional de México. (2015). Manual de Lineamientos Académico-Administrativos del TECNM. Ciudad de México: Tecnológico Nacional de México.
Valencia Arias, J. A., Montoya Restrepo, I., y Montoya Restrepo, A. (2015). Factores explicativos de las intenciones emprendedoras en estudiantes universitarios. Espacios, 36, 7-16.
Vargas Hernández, J. G., y Campos Álvarez, R. E. (2011). Habilidades emprendedoras en los jóvenes universitarios zacatecanos. Revista ECORFAN, 2(5), 70-90.
Zachman, P., López, W., y Redchuk, A. (2015). Aproximación y relevancia de la creación de empresas de Base Tecnológica Universitarias en Argentina. Revista Iberoamericana de Educación en Tecnología y Tecnología en Educación, 15, 63-72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Daniel Eduardo Paz Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La Revista Trascender, Contabilidad y Gestión se compromete a asegurar la confidencialidad y privacidad dela información personal que se capture en éste sistema de conformidad con los lienamientos editoriales de la Universidad de Sonora
La información será utilizada únicamente para fines editoriales, académicos y de investigación, notificándose de forma directa al usuario registrado en el sistema, con el alcance que el usuario establezca al momento de su registro.