Análisis de las decisiones estratégicas como factor clave de la innovación y competitividad de las pequeñas empresas del sector automotriz en San Luis Potosí

Authors

  • Luis Miguel Mora Guerrero Profesor de la Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Colombia
  • Mario Alberto Martínez Rojas Profesor de la Facultad de Contaduría y Administración de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí.
  • Adriana Eugenia Ramos Ávila Profesor de la Facultad de Contaduría y Administración de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

DOI:

https://doi.org/10.36791/tcg.v0i5.25

Keywords:

Strategic decisión, Innovation, Competitiveness, Automotive section

Abstract

This paper aims to analyze and understand the variables that affect the strategic decisions in the small business of the automotive sector of San Luis Potosi. The text begins with an introduction that contextualizes the reade  about the antecedents and importance of small companies, later establishes the theoretical framework where key variables are defined as strategic decisions, innovation and competitiveness, each of them with their models; The methodology is the next point in the development of the study, in this item the method of investigation and the form of work for the r ealization of the same is captured. The results and discussion is the part of the article where the outcome of the hypothesis and the research question is generated generating own analysis; Finally, we find the conclusions about learning and the results of the study, all of which are of great importance for the automotive sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayuntamiento de San Luis Potosí. (s.a). Enciclopedia de los municipios y delegaciones de México: Estado de San Luis Potosí. Consultado en línea a través de http://siglo.inafed.gob.mx/enciclopedia/EMM24sanluispotosi/municipios/24028a.html

Banco Interamericano de Desarrollo (BID) (2001). Competitividad: el motor del desarrollo informe 2001: progreso económico y social en América latina. Washington D.C, Estados Unidos: IDB bookstore.

Centro Europeo de empresas e Innovación de Ciudad Real (CEEI). (2007). Manual de Innovación: Guía Práctica de gestión de la I+D+I para Pymes. Recuperado el 10/07/17 a través de http://www.innovacion.cl/wp-content/uploads/2013/10/manual_de_innovacion_para_pymes.pdf.

Clipa, R. y Ifrim, M. (2016). measuring regional competitiveness. the case of Romania. Annals of The University of Oradea, Economic Science Series, 25(1), 103-111.

Delgado, Mercedes, Porter, y Scott. “Clusters and Entrepreneurship.” Journal of Economic Geography 10.4 (2010): 495 -518. Recuperado Web. Jun 21 2017. https://academic.oup.com/joeg/article-abstract/10/4/495/913653/Clusters-and-entrepreneurship DOI: https://doi.org/10.1093/jeg/lbq010

Estado de San Luis Potosí, Secretaria de Desarrollo Económico. (2012). Industria automotriz y de autopartes del estado de San Luis Potosí.

Estado de San Luis Potosí, Secretaria de Desarrollo Económico. (2015). Las micro, pequeñas y medianas empresas en México y San Luis Potosí.

Fajardo, G; H, M R; (2015). Innovación. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 53() 532-533. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457744939001. Junio 26 2017

Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México D.F. Mcgraw-hill / interamericana editores, s.A. de C.V.

Instituto Municipal de Planeación, Ayuntamiento de San Luis Potosí. (2011). Municipio de San Luis Potosí en Cifras. Consultado en línea a través de http://www.implansanluis.gob.mx/descargas/slp.cifras.pdf. 6/07/17.

Martin, R. (2003). A study on the factors of regional competitiveness. Recuperado de Internet 10/07/17. http://ec. europa. eu/regional_policy/sources/docgener/studies/ pdf.

Mintzberg, H. (1987). The strategy concept I: Five ps for strategy. California Management Review. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.2307/41165263. 26/06/17 DOI: https://doi.org/10.2307/41165263

Mosquera Aldana, Vlashskiv; (2010). competitividad de la pequeña empresa del sector ornamentales en atlixco, México. Cali, Colombia: Universidad Libre. Entramado, Julio-Diciembre, 26-35.

Nedić, V., Lepojević, V., Despotović, D., y Cvetanović, D. (2016). Competitiveness of the Selected Balkan Countries in the Period 2006-2015. Marketing (0354-3471), 47(4), 278-292. DOI: https://doi.org/10.5937/markt1604278N

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico (OCDE). (2002). Manual de Frascati: Propuesta de Norma Práctica para Encuestas de Investigación y Desarrollo Experimental. Consultado en línea a través de http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Investigacion/FICHEROS/ManuaFrascati-2002_sp.pdf. 3/07/17.

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico (OCDE) y Oficina de Estadísticas de las Comunidades Europeas (EUROSTAT). (2005). Manual de Oslo: Guía para la Recogida e Interpretación de Datos sobre Innovación. Consultado en línea a través de http://www.itq.edu.mx/convocatorias/manualdeoslo.pdf. 3/07/17.

Peñaloza, M; (2010). teoría de las decisiones. perspectivas, Enero-Junio, 227-240.

Porter, M. (2015). Estrategia competitiva: técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia (2a. ed.). Distrito Federal, MÉXICO: Grupo Editorial Patria. ProQuest ebrary. Web. 14 June 2017

Porter, M. (1991). La ventaja competitiva de las naciones. Buenos Aires, Argentina: Ed. Vergara.

Porter, M. (2009). Ser competitivo edición actualizada y aumentada. Barcelona, España: Ediciones Deusto.

Real Academia Española. (2017). Diccionario de la Real Academia Española. Consultado en línea a través de http://www.rae.es/. 10/07/17.

Rivas, L. (2013). Exploración sobre las decisiones estratégicas desde el pensamiento complejo. Universidad y Empresa, Julio-Diciembre, 107-129. Recuperado 03-07-2017.

Saavedra, M., Tapia, B. (2012). El Entorno Sociocultural y la Competitividad de la PYME en México. (Spanish). Panorama Socioeconómico, 30(44), 4-24.

Schumpeter, J. (1934), The Theory of Economic Development., Cambridge, Massachusetts. Harvard University Press

Published

2017-08-31

How to Cite

Mora Guerrero, L. M. ., Martínez Rojas, M. A. ., & Ramos Ávila, A. E. . (2017). Análisis de las decisiones estratégicas como factor clave de la innovación y competitividad de las pequeñas empresas del sector automotriz en San Luis Potosí . TRASCENDER, CONTABILIDAD Y GESTIÓN, (5), 52–64. https://doi.org/10.36791/tcg.v0i5.25

Issue

Section

Investigation Reports

Metrics

Most read articles by the same author(s)