Adaptarse o morir supervivencia de entidades económicas en mercados municipales. Caso Mercado Gómez Palacio, Durango

Authors

  • Hortensia Hernández Vela Investigador de la Universidad Juárez del Estado de Durango
  • Fátima del Rocío Betancourt Conde Egresada de la Licenciatura en Economía de la Universidad Juárez del Estado de Durango
  • Saúl Enriquemiro González Rodríguez Egresado de la Licenciatura en Economía de la Universidad Juárez del Estado de Durango
  • Luis Alonso González Roldán Egresado de la Licenciatura en Economía de la Universidad Juárez del Estado de Durango

DOI:

https://doi.org/10.36791/tcg.v0i4.28

Keywords:

Adaptation, Ecological organization, Strategies

Abstract

Almost all typical local markets in México have disappeared, they cant respond to environment changes, only a few could adapt to it, someone like Gómez Palacio Market in Durango survives like an ecological organization, where the competition is a strenght. The members of this community have changed not only products but also business activity. This work analyzes under theoretical framework of Organizational Ecology, which are the strategies implemented by little stands owners to survive, describe also business condition and demands.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Campos, S., Roberto, C., Duran, C., Fernández, O.H (2000). Un nuevo enfoque para el análisis de las organizaciones. La Ecología Organizacional. Faces, 6(9), 9-22.
Carrol y Hannan, M. T. (1995). Organizations in Industry. Strategy, Structure. and Selection, New York, Oxford: Oxford University Press.
Cuevas, E., Contreras, A. and González, A. (2005). Micronegocios y autoempleo en México. Un análisis empírico con datos de la Encuesta Nacional de Micronegocios. Carta Económica Regional, núm. 94.
Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo (ENOE, 2010)
Encuesta Nacional de Micro-negocios, 2012
Gruenhagen, M. and Mittelstaedt, R. (2001). The impact of store hours and redistributive income effects on the retail industry: some projections for Germany. The International Review of Retail, 11(1), 49-62.
Hannan, M. T. y Freeman, J. (1977). The Population Ecology of Organizations. American Journal of Sociology, 82, 929-964.
Hannan, M.T. y Freeman, J. (1984), “Structural Inertia and Organizational Change”. American Sociological Review, 49, 149-164.
Kotorov, R. (2003), “Customer relationship management: strategic lessons and future directions”, Business Process Management Journal, 9(5), 566-571.
Lastra, G. (2013). “La tradición del Mercado Gómez Palacio”. [En línea] Milenio. Disponible en: http://www.milenio.com/laguna/tradicion-Mercado- Gomez-Palacio_0_161984022.html [Acceso 23 Ago. 2016].
McKelvey, B. y Aldrich, H. (1983). Natural Selection and Applied Organizational Science. Adminsitrative Science Quaterly, 28(1), 101-128.
Rosales, G. (2013).
“Mercado Gómez Palacio, identidad del 450 de Durango”. [En línea] Periódico Contexto de Durango | Noticias minuto a minuto en Durango. Disponible en: http://contextodedurango.com.mx/noticias/2013/09/07/ mercado-gomez-palacio-identidad-del-450-de-durango/ [Acceso 23 jun. 2016].

Published

2017-04-30

How to Cite

Hernández Vela , H., Betancourt Conde , F. del R. ., González Rodríguez , S. E., & González Roldán , L. A. (2017). Adaptarse o morir supervivencia de entidades económicas en mercados municipales. Caso Mercado Gómez Palacio, Durango. TRASCENDER, CONTABILIDAD Y GESTIÓN, (4), 9–18. https://doi.org/10.36791/tcg.v0i4.28

Issue

Section

Investigation Reports

Metrics