Adaptarse o morir supervivencia de entidades económicas en mercados municipales. Caso Mercado Gómez Palacio, Durango
DOI:
https://doi.org/10.36791/tcg.v0i4.28Keywords:
Adaptation, Ecological organization, StrategiesAbstract
Almost all typical local markets in México have disappeared, they cant respond to environment changes, only a few could adapt to it, someone like Gómez Palacio Market in Durango survives like an ecological organization, where the competition is a strenght. The members of this community have changed not only products but also business activity. This work analyzes under theoretical framework of Organizational Ecology, which are the strategies implemented by little stands owners to survive, describe also business condition and demands.Downloads
References
Carrol y Hannan, M. T. (1995). Organizations in Industry. Strategy, Structure. and Selection, New York, Oxford: Oxford University Press.
Cuevas, E., Contreras, A. and González, A. (2005). Micronegocios y autoempleo en México. Un análisis empírico con datos de la Encuesta Nacional de Micronegocios. Carta Económica Regional, núm. 94.
Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo (ENOE, 2010)
Encuesta Nacional de Micro-negocios, 2012
Gruenhagen, M. and Mittelstaedt, R. (2001). The impact of store hours and redistributive income effects on the retail industry: some projections for Germany. The International Review of Retail, 11(1), 49-62.
Hannan, M. T. y Freeman, J. (1977). The Population Ecology of Organizations. American Journal of Sociology, 82, 929-964.
Hannan, M.T. y Freeman, J. (1984), “Structural Inertia and Organizational Change”. American Sociological Review, 49, 149-164.
Kotorov, R. (2003), “Customer relationship management: strategic lessons and future directions”, Business Process Management Journal, 9(5), 566-571.
Lastra, G. (2013). “La tradición del Mercado Gómez Palacio”. [En línea] Milenio. Disponible en: http://www.milenio.com/laguna/tradicion-Mercado- Gomez-Palacio_0_161984022.html [Acceso 23 Ago. 2016].
McKelvey, B. y Aldrich, H. (1983). Natural Selection and Applied Organizational Science. Adminsitrative Science Quaterly, 28(1), 101-128.
Rosales, G. (2013).
“Mercado Gómez Palacio, identidad del 450 de Durango”. [En línea] Periódico Contexto de Durango | Noticias minuto a minuto en Durango. Disponible en: http://contextodedurango.com.mx/noticias/2013/09/07/ mercado-gomez-palacio-identidad-del-450-de-durango/ [Acceso 23 jun. 2016].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Hortensia Hernández Vela , Fátima del Rocío Betancourt Conde , Saúl Enriquemiro González Rodríguez , Luis Alonso González Roldán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La Revista Trascender, Contabilidad y Gestión se compromete a asegurar la confidencialidad y privacidad dela información personal que se capture en éste sistema de conformidad con los lienamientos editoriales de la Universidad de Sonora
La información será utilizada únicamente para fines editoriales, académicos y de investigación, notificándose de forma directa al usuario registrado en el sistema, con el alcance que el usuario establezca al momento de su registro.