Educational quality in Ecuador: a bibliometric study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36791/tcg.v7i21sept-dic.184

Keywords:

Bibliometric, quality, education, Ecuador

Abstract

Quality is a very principle of Ecuadorian education. The aim of the manuscript is to describe, through
bibliometric indicators, the scientific production indexed in the broad-spectrum Web of Science database related to educational quality in the context of Ecuadorian education. The research is descriptive, comparative and retrospective, 15 documents were
selected using search equations applied to the Web of Science database. The results provide indicators of production, visibility, impact and collaboration, identifying a decreasing production rate with a
variation rate of -85.71%. It is concluded that there is little interest in carrying out studies that lead to
understanding and proposing processes that improve educational quality, and the studies carried out in the study period focus on determining various strategies that allow improving the quality of Ecuadorian education, especially in educational management and evaluation, as well as the curricular adaptation inherent in student training processes

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sonia Marlene Bonilla Carchi, Universidad Católica de Cuenca, Cuenca, Ecuador

Magister en Docencia de las Matemáticas. Docente de la Carrera de Administración de la Universidad Católica de Cuenca, Cuenca, Ecuador. Correo: smbonilla@ucacue.edu.ec. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3684-194X.

Narcisa de Jesús Barbecho Quizhpe,  Dirección DistrMagister en Gestión Educativa.ital 01D02 Cuenca Sur, Cuenca, Ecuador.

 Dirección DistrMagister en Gestión Educativa.ital 01D02 Cuenca Sur, Cuenca, Ecuador. Correo:narcisa.barbecho@educacion.gob.ec. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0595-3009.

Claudio Xavier Coronel Rosero., Universidad de Cuenca, Cuenca, Ecuador

Magíster en Cultura Física y Entrenamiento Deportivo. Licenciado en Ciencias de la Educación en la Especialización de Cultura Física. Docente de la Carrera de Pedagogía de la Actividad Física y el Deporte de la Universidad de Cuenca, Cuenca, Ecuador. Correo: xavier.coronel@ucuenca.edu.ec. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7413-199X.

References

Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución de la República de Ecuador.

https://educacion.gob.ec/wp/content/uploads/downloads/2012/08/Constitucion.pdf

Barrrera, H., Barragán, T., y Ortega, G. (2017). Vista de La realidad educativa ecuatoriana

desde una perspectiva docente. evista Ibero-americana de Educação, 5(2), 9–20.

https://rieoei.org/RIE/article/view/2629/3612

CEPAL. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para

América Latina y el Caribe. www.cepal.org/es/suscripciones Consejo de Educación Superior.

(2017). Reglamento de Regimen Académico. http://www.ces.gob.ec/lotaip/2018/Enero/Anexos Procu/An-lit-a2-Reglamento de Régimen Académico.pdf

Published

2022-09-30

How to Cite

Bonilla Carchi, S. M., Barbecho Quizhpe, N. de J., & Coronel Rosero., C. X. (2022). Educational quality in Ecuador: a bibliometric study. TRASCENDER, CONTABILIDAD Y GESTIÓN, 7(21sept-dic), 126–142. https://doi.org/10.36791/tcg.v7i21sept-dic.184

Metrics

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.