The evolution of the academic groups of the Science Division Economic management of the University of Sonora: an analysis 2008-2017

Authors

  • Ana Elsa Ortiz Noriega Universidad de Sonora
  • Sergio Félix Enríquez Universidad de Sonora

DOI:

https://doi.org/10.36791/tcg.v0i8.17

Keywords:

Academic groups, Academic norms, Sonora University

Abstract

Since the 1990s, in our country, the improvement of higher education has been implemented as part of the response to the OECD's suggestions to include in public policies, the development of academic staff and the quality of national education, Giving rise to the Program for Improvement of Teachers (PROMEP), today PRODEP, which in turn creates and promotes the Academic Corps (CA) to promote research among teachers and as a substantive activity in Higher Education Institutions. In this work, the norms and activity of these academic bodies are studied, with a particular focus towards the University of Sonora, from the PRODEP guidelines and the internal regulation. It establishes as a general objective, to review the normative framework of the University of Sonora and its influence in the development of the formation and consolidation of its academic bodies. The work is a qualitative documentary study of the regulations and guidelines that directly affect the academic bodies at the University of Sonora, compared against the general situation of the simple analysis of the national CAs. Having as conclusions that although it is considered as a barrier of development of the academic bodies in the University of Sonora is the own academic normativity, that in addition to the lack of regulated conceptualization, inserts of forced way and little significant its institutional participation the analysis Shows an advance of the AC, in the decade of revised information.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Contrato Colectivo de Trabajo STAUS-UNISON 2015– 2017. (2015). Recuperado de http://www.staus.uson.mx/staus-admin-2012/docs/normatividad/norm_39_30_06_2015_12_23.pdf el 30 de Mayo.

De la Rosa Leal M.E., Félix Enríquez S. y Ortiz Noriega A.E. (2008). Los cuerpos académicos económico administrativos de la Universidad de Sonora. Memorias en extenso Congreso Internacional de Innovaciones en Docencia e Investigación. APCAM.

Estatuto General de la UNISON. (2017). Recuperado de http://www.uson.mx/institucional/marconormativo/leyesyestatutos/EstatutoGeneralDeLaUniversidadDeSonora/ el 1 de junio.

Estatuto del Personal Académico de la UNISON.(2016). Recuperado de http://www.uson.mx/institucional/marconormativo/leyesyestatutos/EPA2017/ el 1 de junio.

PRODEP. (2017). Cuerpos Académicos. Recuperado https://promep.sep.gob.mx/ca1/ el 1 de Junio.

Reglamento de Academias Universidad de Sonora. (2017). Recuperado de http://www.uson.mx/institucional/marconormativo/reglamentosacademicos/ReglamentoDeAcademiasAgosto2003/ el 5 de junio.

Reglamentos del Programa de Estímulos al Desempeño del Personal Docente de la Universidad de Sonora. (2017). Recuperado de http://www.desarrolloacademico.uson.mx/estimulos/reglamento_PEDPD_20140520.pdf el 6 de junio.

Secretaría de Educación Pública. (2016). Reglas de operación e indicadores del Programa de Mejoramiento del Profesorado (PRODEP). Diario Oficial de la Federación.(27 Marzo) en http://www.dgesu.ses.sep.gob.mx/. Recuperado el 29 de mayo.

Secretaría de Educación Pública. (2007). Reglas de operación del Programa de Mejoramiento del Profesorado (PROMEP). Diario Oficial de la Federación.(30 diciembre) en http://promep.sep.gob.mx/reglas/Reglas_PROMEP_2008.pdf, recuperado el 17 de Mayo

Suárez Núñez, T. y L. López Canto. (2006). La organización académica de las universidades públicas: entre círculos y cuerpos. Contaduría y Administración, núm. 218 (enero-abril). 147-173. México: Facultad de Contaduría y Administración, Universidad Nacional Autónoma de México.

Weber, Max: La Burocracia de Weber. Recuperado de http://www.ucema.edu.ar/u/ame/Weber_burocracia.pdf, 1 Junio.

Published

2018-08-31

How to Cite

Ortiz Noriega, A. E. ., & Félix Enríquez, S. (2018). The evolution of the academic groups of the Science Division Economic management of the University of Sonora: an analysis 2008-2017. TRASCENDER, CONTABILIDAD Y GESTIÓN, (8), 13–45. https://doi.org/10.36791/tcg.v0i8.17

Issue

Section

Investigation Reports

Metrics

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.